مواد شیمیایی حاوی فلوئور زیاد می توانند خطر ابتلا به دیابت و بیماری سلیاک را در کودکان افزایش دهند

3 سپتامبر 2020 - دکتر Hyötyläinen و دکتر Orešič، محققان بیومدیسین، دو مطالعه در مورد ارتباط مواد شیمیایی بسیار فلوئوردار(PFASs)  -per- and polyfluoroalkyl substances -و دو بیماری دیابت نوع 1 و بیماری سلیاک(عدم تحمل گلوتن) در کودکان منتشر کرده اند. این دو بیماری از بیماریهای خود ایمنی هستند که از پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی به سلول ها یا بافت های سالم بدن ناشی می شوند.

این مطالعات با استفاده از ترکیبی از متابولومیک جامع (تجزیه و تحلیل مولکول های کوچک، به عنوان مثال متابولیت ها در بدن) ، تجزیه و تحلیل PFAS و رویکرد زیست شناسی سیستم ها، برای ادغام داده های پیچیده ی حاصل از این مطالعات انجام شد. داده ها از گروهی از مادران باردار و فرزندان آنها به دست آمد.

دیابت نوع 1 یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در میان کودکان و افراد جوان در کشورهای شمال اروپا است. طی دهه های گذشته، تعداد موارد این بیماری به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال، منحنی بروز این بیماری در سالهای اخیر مسطح شده است.

برخی از کودکان از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، اما تنها بخشی از آنها، حدود یک دهم، به این بیماری مبتلا می شوند. واضح است که برای شروع پیشرفت این بیماری خود ایمنی به برخی محرک های محیطی نیاز است. به عنوان مثال، دانشمندان به تأثیر عفونت های ویروسی و رژیم غذایی در این مورد مشکوک هستند.

دکتر Hyötyläinen  و دکتر Orešič نشان دادند که چگونه PFAS بر متابولیسم لیپیدها و خطر ابتلا کودکان تازه متولد شده به دیابت نوع 1 تأثیر می گذارد. این مطالعه، بر روی مادران بارداری انجام شد که در معرض غلظتهای مختلفی از این مواد مضر قرار گرفته اند، و سپس این مواد مضر از طریق مادر به جنین منتقل می شوند.

یافته های این مطالعه سپس در یک مطالعه بالینی آینده نگر که شامل کودکان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 بود، و همچنین در دو مطالعه بر روی موش ها (مدل های آزمایشگاهی دیابت نوع 1) تایید شد.

دکتر Orešič، گفت: ما نشان دادیم كه چربی بدن كودكانی كه در مرحله قبل از تولد در معرض سطح بالایی از موادPFAS  قرار داشتند، دارای ویژگی های مشخصی است. ما قبلاً کشف کرده بودیم که این مشخصات با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و ایجاد این بیماری در كودكان ارتباط دارد.

در مطالعه دیگری که در مجله ی Environment Research منتشر شده است ، Tuulia Hyötyläinen  و Matej Orešič ارتباطی را بین PFAS و بیماری سلیاک نشان دادند.

دکتر Hyötyläinen، می گوید: این نتایج نشان می دهد که قرار گرفتن جنین در معرض مقادیر زیادی ازPFAS  در رحم و در سال های اول زندگی می تواند بروز بیماری سلیاک را در کودکان تسریع کند.

حدود 5000 ماده شیمیایی ساخته شده توسط بشر حاوی PFAS هستند، که به طور گسترده در جامعه استفاده می شود. آنها در طیف گسترده ای از محصولات مانند پوشش لباسها، مبلمان، چسب و بسته بندی مواد غذایی و همچنین در کف ضد آتش استفاده می شوند.

دکتر Orešič، می گوید: قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی مضر در اوایل زندگی، از جمله قبل از تولد، ممکن است توضیحی در مورد رشد ابتلا به این بیماری های خود ایمنی در کشورهای پیشرفته باشد همچنین این مواد می توانند با سایر خطرات سلامت در انسان مرتبط باشند.

منحنی افزایش دیابت نوع 1 در بسیاری از کشورهای صنعتی، به ویژه در کشورهای شمال اروپا، مسطح شده است که یک توضیح احتمالی آن اعمال مقررات سختگیرانه برای استفاده از PFAS است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-highly-fluorinated-chemicals-diabetes-coeliac.html